Ma egy olyan orsópáros fordult meg a műhelyemben, amiket horgászként igencsak irigylek gazdájától. Ahányszor ez a típus kerül az asztalomra, mindig eszembe jut, hogy régebben mennyire szerettem volna ilyen orsókat. Aztán végül sosem lett beszerezve, mert mindig közbejött valami. De hát ki tudja mit hoz a jövő…? 
Ez nem más, mint a Shimano Baitrunner X-Aero 4000FA orsója. A funkcióját és a méretét nézve számomra egy ideális feeder orsó (lenne), de a műszaki megoldásait nézve is elég jó. Kedves horgásztársunk „alig használt, nem dohányzó, hölgy tulajdonostól, törésmentes” állapotban jutott hozzá a használt piacon, ami azért lássuk be tartogathat meglepetéseket. Senki sem lát át az orsóházon – sajnos én sem
-, de azért némi tapasztalattal kilehet fogni a jobb darabokat, de azért maradjunk annyiban: elég rizikós egy használt orsó vásárlása. Sajnos az újaké is, de erről már többször írtam. 




Ügyfelem ugyan nem érzékelt különösebb problémát, de biztos, ami biztos alapon elküldte hozzám őket egy teljes karbantartásra és némi extra átalakításra. Milyen jól tette! 


A biznisz azért szerencsére jól sikerült, mert ezek a hibák orvosolhatóak! 







Természetesen a munkálatokról készítettem néhány fotót, ahol a leírásban a műszaki megoldások mellett, néhány „műhely titokra” is fény derül. 













Az orsóház bontása után látható, hogy igen szerény a kenőanyag mennyisége. De vajon megfelelő anyag került oda? 🤔 Első tekerésre annyi érezhető, hogy nagyon "szalad" az orsó és mivel gyárilag egy igen lágy kenőanyagot kapott, gyorsan "kitúrják" az alkatrészek. (Persze legyen az orsóház belsején is kicsapódva belőle, mert mutatós! De oda minek? Legyen a zárt csapágy külső felén is! De oda minek? Ez néhány esetben ugyan indokolt lehet, de ez más kérdés.) Nem arról van szó, hogy rossz a gyári kenőanyag (bár ez is előfordul), hanem egyrészt van megfelelőbb anyag, ami már bevált és bizonyított, másrészt nem véletlenszerűen kell a kenést elvégezni, hanem tudatosan. (Nem, nem egy YouTube video alapján!) 🤬 Ismerni kell, hogy milyen alkatrész, milyen kenőanyagot igényel és mennyit. ☝️ Ennek nem úgy kellene működnie, hogy az összeszerelő munkás belerak valamit (valamennyit) abból, amit elé raknak és a főni előír. A végeredmény nem feltétlenül lesz jó. Úgy sem működik a dolog, hogy elszaladok a benzinkútra és veszek valami zsírt, ami biztos jó lesz az orsómhoz is... 😡 Hát elég kicsi az esélye, hogy belenyúlunk a tutiba, és szerintem nem érdemes lottózni a kenőanyagokkal, mert van ami tönkreteszi a gumi és műanyag alkatrészeket, vagy éppen megkenjük a fém alkatrészeket és már első tekerésre eltűnik a felületről. A hőmérséklet változások kihívásairól most nem is írok... 😳
👉 A megfelelő kenőanyagok kiválasztása egy kényes kérdés, nem véletlenül féltve őrzött műhely titok, hiszen rengeteg teszt és tapasztalat kell a kiválasztásukhoz. Sokan félvállról veszik ezt a kérdést: "Nekem bevált!" "Jó a traktor zsír (is)!" "Azt mondta Béla, hogy ez jó zsír!" stb... 😱 Én meg a "fingreszelő szervizes" vagyok és maradok is (persze azoknak akiknek igénye van erre... )! Sajnos ez van. 😎

A fékrendszerben filc lamellák dolgoznak, amik szerintem tökéletesek. A fékút rövidítéséhez ennél az orsónál a fékcsillagot módosítottam. A rugó helyére egy alumínium perselyt készítettem, a rugóval megegyező méretekben (a képen alul jelöltem az alkatrész cserét). Ezáltal megszűnik a fék finom állíthatósága, cserébe rövidebb lesz a fékút, így gyorsabb reagálású a fék, nagyjából egy egész fordulat kell a teljes záráshoz. Teflon lamellákkal is rövidíthető a fékút, azonban ez egy kíméletesebb megoldás és a fékerő sem csökken. Számos esetben célravezetőbb és jobb megoldás a lamellák cseréjénél.

Az orsó egyik különlegessége, hogy a dobemelő rendszer fogaskereke enyhén "négyszög" alakú. Ez jó hír a zsinórkép szempontjából, viszont rémálom lehet a rutintalan karbantartó számára.
❗️❗️❗️Ha nem megfelelően illesztjük össze a tányérkerékkel összeszereléskor - figyelmen kívül hagyva a jelöléseket - akár az első tekerés alkalmával ledarálhatunk néhány fogat a kerékről! Nem feltétlen éri meg a hibázás, sőt az orsó végét jelentheti! ❗️❗️❗️

A másik érdekesség, hogy a nyeletőfék kapcsolását a kerék hátoldalán oldották meg. Itt található egy apró rugó, ami rutintalan kezek között képes világgá menni és sosem találjuk meg a szőnyegen! 🥴

A nyelető fékrendszer lelke ez a két alkatrész, amit a Shimano a lehető legjobban oldott meg, jó minőségű anyagok felhasználásával, precíz megmunkálásával. Ezenek szinte esélye sincs eltörni, elkopni. A legtöbb nyelető fékes orsó, leggyakoribb hibája, hogy ez az alkatrész törés, vagy idővel kopás áldozata lesz, mert gyenge anyagból készítik. Sajnos általában spiáter-ből készülnek, ami egyáltalán nem tartós, pedig ezek az alkatrészek komoly erőhatásnak vannak kitéve. Amelyik orsónak ez az alkatrésze törik, vagy sérül általában alkatrész hiányában javíthatatlan. Ha találunk hozzá alkatrész, akkor is idő kérdése a hiba ismételt kialakulása. Lutri, kiszámíthatatlanság. Ezeknél szerencsére tuti ez a megoldás. 💪👌 Nyugodt horgászathoz érdemes figyelembe venni ezeket a nem annyira "apróságokat". 😉