
A zsinórvezető görgő szinte az orsó legfontosabb alkatrésze, ezért is hívnám fel rá a figyelmet ebben az írásban.

Szinte naponta csörög a telefonom, hogy „a zsinór szétvágta a görgőt, ezért használhatatlan az orsóm! Tudsz-e segíteni?”


Igen tudok, a megelőzésben, hogy ilyen probléma ne fordulhasson elő! A görgő szinte pótolhatatlan alkatrész – néhány típus kivételével – nem sok esély van a beszerzésére. Viszont enélkül használhatatlanná válik az egyébként akár tökéletes működésű orsónk.

A görgő bevágódása persze egy szélsőséges eset, amit az okoz, hogy egyáltalán nem tud forogni a görgő, vagy csak elvétve, akkor is nehézkesen, akadozva. Ha nem egyenletesen, akadálymentesen fordul, néha megszorul, akkor gyakori jelenség, hogy ugyan bevágódás még nem keletkezik a görgőn, de a zsinór megcsavarodik, így a zsinór megy tönkre néhány horgászat után. A megcsavarodott zsinór okozta gubancokról és problémákról most nem írok, ezeket mindenki ismeri.


A lényeg, hogy a görgőnek akadálymentesen kell forognia, így a zsinór nem fogja bevágni és természetesen lassabban kopik el.

A hibák okai közt elsősorban a különböző szennyeződések állnak, amit a zsinór felhúz a vízből. A műanyag perselyek és egyéb csúszó megoldások nem tudják garantálni a tökéletes forgást. Ideig óráig talán megfelelően tudnak működni, de ezek nagyon sűrű, rendszeres tisztítást, kenést igényelnek és még így sem biztos a tapadásmentes, egyenletes forgás.

A fonott zsinórok különösen sok vizet képesek felhordani a görgő környékére, így idő kérdése, és a csapágyból is kimosódik a kenőanyag. Ennek első jele, hogy súroló hangja lesz a csapágynak, amit mondjuk egy pergető orsónál borzasztó zavaró folyamatosan hallgatni.

Aztán ha valaki megvárja a következő jeleket, azt már szintén a görgő bánhatja. Lehet ugyan lassítani ezt a folyamatot, de a golyóscsapágy is tönkre mehet egy idő után. A csapágyat azonban még mindig olcsóbb és egyszerűbb cserélni, mint pótolni a zsinórvezető görgőt. Szinte ahány orsó, annyi fajta görgő…

Ha lehetőség van rá, én mindig golyóscsapágyakat teszek a görgő alá. Persze ez sem mindig egyszerű mutatvány, néha agyalni kell a beépítésén.



Itt is hangsúlyozom, hogy a megfelelő hézagolás elengedhetetlen, enélkül könnyen megszorulhat a golyóscsapágy és akkor ott fogunk tartani, mint a legelején: nem fog megfelelően forogni! Sajnos számos esetben, (talán „tervezett amortizáció” okán) a gyártók úgy tervezi meg a görgő csúszó megoldásait, hogy oda utólag nem lehet beszerelni golyóscsapágyakat.

Ebben az esetben viszont nincs mit tenni, bele kell törődni és rendszeresen figyelni, karbantartani a görgő környékét. Nyilván kis hazánkban mindenre van „barkács” megoldás, ezek viszont a bizonytalan végeredmény miatt nem az én műhelyemben fognak megvalósulni.

Nagyon fontos, hogy a zárt csapágyakkal szerelt görgőket ne olajozzuk, ne bűvészkedjünk különböző kenőanyagokkal, mert azok is pont ugyanúgy tönkre teszik a csapágyat és kimoshatják belőlük a gyári kenőanyagot! A fegyverolaj, WD-40, gépzsír és felsorolni nem tudom mivel találkoztam már, itt is pont olyan kártékony, mint az orsó többi alkatrészénél! Ezek jó cuccok, de a közhiedelemmel ellentétben nem az orsókba valók . Tudom, hogy mindenki szeretné „okosba” otthon megoldani, olcsón, „spórolósan” ezeket a problémákat – mint például egy görgő karbantartása, vagy akár egy orsó teljes szervizelése -, de azt is tudom, hogy miután már nagy a gáz, azután fogtok keresni (tisztelet a kivételnek). Sajnos a legtöbb esetben ilyenkor már én sem tudok segíteni. Ne a videómegosztó és a közösségi oldalakról próbáljatok meg segítséget kérni, inkább forduljatok szakemberhez, épp úgy mint egy gázkazán hibája esetében tennétek… az orsó sem egyszerűbb, ugyan nem annyira baleset veszélyes.
