Egy közepes árfekvésű orsóból is lehet alkotni egy sokkal szebb futású és tartósabb darabot, feltéve, ha ezt az orsó adottságai, műszaki megoldásai lehetővé teszik. A műanyag csúszócsapágyak cseréje golyóscsapágyakra csodákra képes, különösen érezhető az eredmény egy új orsónál, ami még nincs széthajtva, szinte kopásoktól mentes. Ezekkel a fejlesztésekkel, megfelelő beállításokkal és persze a rendszeres karbantartással jelentősen megnövekszik az élettartamuk is. Ma a Shimano AERO 4000 Feeder FA orsó került az asztalomra, ami egy jelentős csapágy tuningot kapott. A gyártó ennél a modellnél nem vitte túlzásba a golyóscsapágyak számát, összesen három helyen találtam golyóst.
Szerencsére azonban még nyolc darab golyóscsapágyat tudtam belepakolni, ami azért komoly mennyiség és ezzel már 11+1 csapágyas lett a tekerő. Így gyakorlatilag kimerítettem a lehetőségeket és minden fontos helyre golyóscsapágy került. 


Az orsó gazdája egyébként azzal az általa tapasztalt jelenséggel hozta el az orsót hozzám, hogy terhelés alatt „elnehezül” a tekerése. Ennek két oka lehet ebben az esetben. Az egyik, hogy a tányérkerék bal oldalán egy műanyag csúszócsapágy volt eredetileg, ami ős ellensége a szép futásnak. Amikor terhelés alatt a csúszócsapágyas megoldásnál nekifeszül az egyik alkatrész a másiknak, ott súrlódás lesz, tehát nem csak elnehezül a forgás, de valamelyik alkatrész még gyorsan el is fog kopni. Hiába bármilyen kenőanyag, csodaszer, ilyen helyekre csak a golyóscsapágy a jó megoldás. A másik oka a nehézkes tekerésnek a nagy áttétel miatt lehetséges, ami ennél az orsónál 5,8:1, tehát nem egy vontató hajó, viszont annál gyorsabb. Ebből következik, hogy nem nagy súlyok húzgálására tervezték. Inkább a kis méretű, könnyű kosarak gyors visszatekerésére alkalmas, tehát versenykörülmények közt tehet jó szolgálatot egy pörgős keszeg pecánál. Nagyobb etetőkosarakhoz kisebb áttétellel rendelkező orsót érdemes választani, mert azok kevésbé fognak „elfáradni” terhelés alatt. Ennyit az okoskodásról, tartsatok velem, a képek alatt írom a részleteket! 




A orsó hajtókarjának gombja két golyóscsapágyat kapott, precízen kihézagolva. Sokan nem foglalkoznak ezzel az "aprósággal", pedig borzasztóan rontja a tekerés komfortérzetét, amikor a gomb minden egyes tekerésnél kottyan egyet. A pergető horgászok különösen érzékenyek rá, természetesen joggal. Van az a spori, akit az sem zavarja, ha a Duna másik oldalán hallani a hajtókar nyikorgását... de hát nem vagyunk egyformák! 😃 Engem zavar és ha lehetőség van csapágyazni, akkor meg is teszem! 🙂

A rotor alkatrészei szétpakolva. A zsinórvezető görgő is kapott tőlem egy golyóscsapágyat, mert gyárilag egy fém "csapágy imitáció" került beépítésre.

A zsinór dob alá futását gátló, ahogyan sokan hívjuk "dobszoknya" is kapott két golyóscsapágyat. Azért kettőt, mert így adta ki a méretet az az egy alumínium persely, ami eredetileg ott volt. Ezzel megszűnt egy súrlódó hang, ami engem szintén zavart. 🙂

Az orsóház bontása utáni kép. Alig futott még az orsó, de a tányérkeréken már látható a nem egyenletes kopás, ami a bal oldali műanyag csúszócsapágynak köszönhető. Ennek az orsónak szerencsére még nincs "morgó, daráló" hangja, de rövidesen, akár egy szezon után is várható lett volna. A lényeg a kopás megelőzése és lelassítása, mert ami lekopott, azt már nem lehet visszacsinálni.

Tisztítás után az orsó alkatrészei. Látszik, hogy akad műanyag az orsóban, a fogaskerekeket így kell elfogadni, viszont a műanyag csúszócsapágyakat szerencsére kicserélhetjük golyóscsapágyakra.

A wormshaft-on mászkáló apró "pecek" is csapágyazható (a képen jobbra). Ennek sem tulajdonítanak sokan nagy jelentőséget, mivel "ez még egy negyed fordulatot sem végez meló közben, minek csapágyazni?" De aki már látott szétkopott perselyt, az nem gondolkodik ha adott a lehetőség! A felső kategóriás orsóknál egyébként gyakori, hogy ezt az alkatrészt is csapágyazzák. Én éltem a lehetőséggel, szabad kezet kaptam a gazdától ismét! 🙂

Ritka, hogy ennyi csúszócsapágyat ki lehet cserélni egy orsóban, de örülni kell a lehetőségnek és élni vele, mert meghálálja! Persze sokszor hallom, hogy "ennyi pénzért miért nem teszi bele a gyártó... és miért ezt a műanyagot teszi bele?" Lehet rajta gondolkodni, én megértem a gyártókat is, de megértem a horgászokat is. Nem hálás feladat beszorulni a gyártók/forgalmazók érdekei és a horgászok elvárásai közé, de én teszem a dolgom továbbra is! 🙂