Most, hogy ragadozóink az utánpótlásról gondoskodnak, mi meg szépen békén hagyjuk őket, nagyszerű alkalom kínálkozik a felszerelés karbantartására. Jobbnál jobb orsók kerülnek hozzám egy alapos gondoskodásra, így ezek közül mutatok meg néhányat. Ilyen a Daiwa Exist 18 LT 4000D-C orsója is, ami igen magas szintet képvisel és komoly mérnöki munkát mutat kívülről, belülről egyaránt. Ez bizony az árán is megmutatkozik… hát nem olcsó! 😬
Az első kézbevételkor azonnal feltűnt az orsó méretéhez képest csekély tömege, ami mindössze 206 gramm. Könnyed, légies futásán éreztem, hogy nem lehet benne sok kenőanyag (nem is volt), de a megfelelő minőségű és mennyiségű anyag után sem változott meg a tekerés könnyedsége, az orsó finom futása. Ehhez hozzájárul, hogy kiváló minőségűek az orsó csapágyai és minden lehetséges ponton jelen vannak. Ez a példány gyárilag tökéletesen volt hézagolva, semmi korrekcióra nem szorult.
Egyetlen „negatívumot” tudnék megemlíteni – bár ez már lehet, hogy az én fóbiámnak köszönhető – de ezt a képek alatt fogom leírni.
❗️❗️❗️ Azért még egy figyelmeztetés mielőtt otthon nekilátnátok a szervizelésnek: több apróság nehezíti, és bonyolítja a munkafolyamatot! Egyrészt az orsó szétbontásához célszerszámokra és speciális csavarhúzókra lesz szükség, másrészt Daiwa MagSealed, tehát Ferro Liquid töltésre lesz szükség az összeszerelésnél. Ki van ez találva! ❗️❗️❗️
Tartsatok velem, nézzük a belsejét! 😉
Daiwa Exist 18 LT 4000D-C
A rotor és alkatrészei. Ahány csavar, annyi fajta csavarhúzó szükséges.
A zsinórvezető két csapágyon fut, ezek is Ferro Liquid-el vannak ellátva, se víz, se pára, se szennyeződés ne kerülhessen a rendszerbe.
Az egész orsó belülről egy nagy tányérkerék, semmi különös nincs benne! 😃 Ezt meglátni, viszont csak speciális célszerszám segítségével lehet, mert a fedél eltávolítására csak speckó kulcs segítségével nyílik lehetőség. Nyilván lehetne ügyeskedni, gányolni, de ez messze nem az én műfajom! Minden ilyen munkához szükség van megfelelő (minőségű) szerszámokra, nem érdemes kockáztatni, mert komoly károkat lehet okozni ezek hiányában.
Az orsó hátulján a műanyag takaró eltávolítása is igényel egy kis odafigyelést. A rögzítő csavar egyáltalán nincs szem előtt, igyekeztek elrejteni. A dobemelő kulissza vezető tengelyét is beleragasztották a hátsó burkolatba, így ha nincs tapasztalatunk, egyrészt könnyen törhet valami, másrészt nem tudjuk tovább boncolni a szerkezetet.
Ezen a képen már jól látszik, hogy nem vitték túlzásba a kenést.
Itt már darabokban az orsó, ilyenkor mindig meglepődök, hogy mennyi alkatrész fér egy ekkora házba. 🤔
Elkezdődött az összeszerelés. Itt térnék ki egy kicsit a "fóbiámra" és az ebből eredő "negatív" kritikámra az orsót illetően. A kulisszás dobemelés fogaskereke bizony műanyag. Az orsó jelenlegi állapotában semmi kifogásom ellene, mert vadi új, de hosszú távon bizalmatlanságot ébreszt bennem. Hangsúlyozom, hogy ez csak az én "előítéleteimnek" köszönhető, mert az idő majd eldönti a tartósságukat. Persze tudom, hogy ma már hihetetlen összetételű és minőségű anyagokat képesek lét… Továbbiak
Visszatérve erre az egyébként nagyszerű tekerőre, mindig felmegy a pulzusom, amikor ilyen finomságokkal futok össze, mint ez a gumigyűrű a fedél alatt. Nemhogy víz, de még gáz szivárgás ellen is véd. Persze ezeket a "filléres" apróságokat nem adják ingyen egy horgászorsóban. 🙄
A csiga dupla csapágyazású, és itt már a helyén van szinte minden. A visszaforgásgátló beépítése következik és a "MagSealed védelem" lényege: a Ferro Liquid feltöltése.
Helyére került az aranynál is drágább anyag. Ha kell, hát kell! 🤷
Ezt a fotót azért készítettem, hogy leírhassam: a rotor leszorító anyában is van egy golyóscsapágy és a dob alatt, (az omega rugós "recsegő" felett) is található egy. Néha azt gondolnánk, hogy ezek szükségtelen, felesleges helyek csapágyazásra, de azért "élesben", terhelés alatt igen hasznosak tudnak lenni. Fárasztás közben ki gondol ilyenekre? 😁👌👍
A hajtókar gombja szintén két golyóscsapágyon fordul.
A fékrendszer "hagyományos" filclamellás és a dob belsejében is található egy golyóscsapágy.
Újra összerakva a Daiwa Exist 18 LT 4000D-C. Az orsó vaj puha futásáról tizenegy golyóscsapágy gondoskodik. (A tűgörgős visszaforgásgátló a tizenkettedik.)
Daiwa Exist 18 LT 4000D-C
Mivel rengeteg felsőkategóriás orsó megfordul a kezem között, gyakran rám tör a vágyakozás, hogy "erre szükségem van!" Nehéz pálya ez is, vigyázni kell a munkahelyi szerelemmel, mert nagy a kísértés! 🥰😝 Aztán elgondolkodom az "örökségemen" és rájövök, hogy horgászként sosem vinném ki a lakásból, garázsban nem tárolnám, a kövezés meg veszélyes, az önkívületi állapotban elvégzett horogszabadítás közben meg... hová tenném le addig? Bele sem merek gondolni! 😱 Akkor meg minek? Vitrinbe? 🤔 Én nagyon sok sikert kívánok és rengeteg szép halat húzzon partra a gazdájának, használja egészséggel ezt a szépséget!