Néhány gondolatot szeretnék megosztani veletek az orsók otthoni karbantartásával és a tuninggal kapcsolatban. A legnagyobb tisztelettel, barátsággal, és jó szándékkal írom le ezeket a sorokat, a károk és az elkerülhető kiadások enyhítése érdekében. Nem vagyok megmondó ember, és nem szentírást közlök, akinek más a véleménye az alábbi dolgokról, én elfogadom, tiszteletben tartom.
Többen kerestetek meg azzal a kérdéssel, hogy hogyan tudnátok otthon megcsinálni egy tuningot és nálam beszerezhetőek-e hozzá az alkatrészek? A válaszom röviden: igen, meg lehet otthon csinálni, és nem, nálam nem beszerezhetőek az alkatrészek, én nem vagyok kereskedő. Általánosságban leírnék néhány fontos dolgot, amit nem árt szem előtt tartani, mielőtt bárki belefogna otthon egy ilyen munkába.
Senkit nem szeretnék lebeszélni az otthoni műtétekről, mindenki saját felelősségére csinálja! Először is kell hozzá megfelelő szerszám, tisztítószerek, kenőanyagok, alkatrészek, jó megfigyelőképesség, kézügyesség, türelem, műszaki érzék és persze nem árt tisztában lenni az orsók működésével. Ezek csak az alapok. Lehet rendelni csapágyakat, de nem mindegy honnan és persze milyen minőségűt. A csapágyakat pontosan ki kell hézagolni, mert egy rossz hézagolás az alkatrészek helyrehozhatatlan kopásához vezethet. A kopott alkatrészeken már nem lehet segíteni, csak ha kicseréljük őket. Új alkatrészeket általában nehéz beszerezni és költséges. Hézagoló alátétet is lehet rendelni, de több méretnek kell otthon lenni, és ebből kis mennyiséget sehol sem lehet kapni, ráadásul sokkal drágábbak, mint egy hagyományos „fakötésű” alátét. Találkoztam már sörös dobozból készített „hézagoló alátéttel” is, de ahhoz nagy szerencse kell, hogy stimmeljen. Meg egyébként is, nemá’ sörös doboz az orsóba?! 🤣 A hézagolást század milliméter pontossággal kell megcsinálni, egyébként felesleges bármilyen tuning. Szóval egy átlag horgász miért tartana otthon több száz fajta csapágyat és hézagoló alátétet? Még egy tíz orsóból álló flottához is felesleges ekkora raktárkészletet felhalmozni otthonra. Az orsókat nem kell minden évben tuningolni, csak egyszer.
A megfelelő tisztítószerek és kenőanyagok is nagyon fontosak, illetve ezek tulajdonságainak ismerete. Egyrészt megfelelő minőségű anyag kell, másrészt a megfelelő anyag a megfelelő helyre kell, hogy kerüljön. Egyfajta zsír nem jó minden alkatrészhez. Ha nyáron kifolyik a vízparton, télen meg tekerni sem lehet tőle az orsót, akkor sem jól választottunk. Lehet kísérletezni, kotyvasztani, de vannak jól bevált anyagok, amivel biztosra mehetünk és elkerülhetőek ezekkel is a felesleges kiadások. (Például a WD40 sok mindenre jó, de orsó karbantartáshoz felejtsük el!) A kenőanyag mennyisége sem mindegy. Ehhez is tapasztalat, a kenőanyag ismerte szükséges, legkevésbé a szemmérték lehet hasznos. A legfontosabb dolog, hogy ha nem vagyunk biztosak a dolgunkba, bízzuk olyan emberre, aki rendelkezik az ehhez szükséges anyagokkal és tapasztalattal!
Ilyenkor szezon végén sokan nekifognak az általános karbantartásnak, ugyanakkor elég sokan kétségbe esetten hívnak, hogy segítsek, majd zacskóban jönnek az orsók félig szétszedve, vagy teljesen szétbombázva. Természetesen össze lehet rakni, de ha menet közben eltűnik, vagy sérül egy alkatrész, akkor már nagy a baj. Különböző felkiáltások is gyakran elhangzanak: „Túlhúztam az anyát, eltörtem a csigát!” „Átalakítottam a féket, megszakadt a menet a fékcsillagban!” „Elugrott egy rugó a szőnyegen, nem találom sehol, tudod-e pótolni?” “Beletörtem a csavart, mit csináljak?” „Gondban vagyok a harci fék szétszerelésével!” … és még sorolhatnám. Jobb megelőzni a bajt, mert ezek után már nehéz segíteni. A mai orsók egyre bonyolultabbak, precízebbek és egyre nehezebb alkatrészt szerezni hozzájuk. Ha egy alkatrész tönkre megy (akár egy betört csavar) lehet, hogy örökre elbúcsúzhatunk szeretett orsónktól.
Nagyapánktól azt tanultuk, hogy „egy valamire való horgász, télen lezsírozza az orsóit!” Igen, abban az időben ez még nem okozott különösebb nehézséget, a TSZ-ből kimentett gépzsír, fogó és csavarhúzó pont elég volt hozzá. Az orsók működése sem volt túl bonyolult és az a néhány alkatrész nem okozott különösebb fejtörést. Ez az „örökség” ma már kevésbé hasznos, sőt kifejezetten káros. Tényleg olyan fogjon hozzá otthon, aki megfelelő tapasztalattal rendelkezik, mert ha baj van, az orsó szervizes nem távgyógyász, nem tanácsadó iroda, és nem igen lehet levelezéssel orsót javítani. A több év(tizedes) tapasztalat, több ezer orsó szétszedésének, összerakásának gyakorlata nem adható át sem a fészbukon, sem telefonon. Sajnos a Youtube-ról sem lehet elsajátítani minden tudást, a fészbukos csoportokban pedig mindenki ért mindenhez (is), lassan azt lehet mondani, hogy a versenyhorgászok és orsószakértők országa leszünk! 🤔
Sokan az autójukat is otthon szerelik, nincs ezzel semmi baj! De ha kárt okozunk “otthoni szervizelés” közben, na akkor már jöhet az autószerelő… csak éppen sok utánajárás, idő és hát drágább is lesz a megoldás. Egy fog eltávolítása is megoldható otthon, de szívesebben bízom egy fogorvosra, aki napi szinten foglalkozik vele és rendelkezésére áll minden szerszám, gyógyszer, tudás, tapasztalat, ja és nem is fáj annyira. Több szakmát is felhozhatnék példának, de most az jut eszembe, hogy érdekes módon gázszereléssel kevesebben foglalkoznak otthon hobbiból, csak azért, mert gázzal fűtenek. A gázkazánt is karban kell tartani, mégsem esünk neki egy borongós őszi napon. 😬
Én vállalom, hogy nem értek mindenhez(is), és nem is akarok. Én is horgászok, de van aki nálam sokkal jobban műveli, nagyobb tudással, tapasztalattal rendelkezik, mert mondjuk minden nap ezzel foglalkozik.
Orsó szervizelésben, nagyon szívesen segítek bárkinek, aki nem biztos a dolgában, de ha lehet előzzük meg a bajt és a károkat, ezáltal a felesleges kiadás is elkerülhető. Ha bizonytalanok vagytok, inkább azelőtt keressetek meg, mielőtt szétbontanátok az orsót. Vannak, akik nem értik, miért kell karbantartani egy orsót, azoknak egy egyszerű példa: egy orsó karbantartása olyan fontos, mint az autóban az olajcsere. Fáradt olajjal is elmegy az autó egy darabig, de ha hosszú távon tervezünk vele és fontos szempont, hogy nem akarunk néhány évente új autót venni, akkor érdemes odafigyelni az éves karbantartására. Ez vonatkozik az orsóinkra is, amikért egyre nagyobb összegeket vagyunk hajlandóak kifizetni, mert fontos a minőség és a megbízhatóság. Az egyre értékesebb szabadidőnket pedig nem szeretjük klattyogó, fityegő, morgó, megbízhatatlan orsóval végig horgászni.
Összegezve: senkinek a kedvét nem szeretném elvenni a bütyköléstől és a barkácsolástól, de semmiképp nem ajánlom, hogy ezt a kedvenc, vagy éppen álmai orsóján gyakorolja, amiért nem kevés pénzt kifizetett. Persze azt is tudomásul kell venni, hogy ezek használati tárgyak, mozgó alkatrészekből állnak, idővel elkopnak, előbb, vagy utóbb el kell engedni őket, bármennyire a szívünkhöz nőnek… de nem mindegy mikor!
Örülök, hogy végig olvastad, ez azt jeleni, hogy foglalkozol a témával és törődsz az orsóiddal!
Továbbra is keressetek bizalommal, ha tudok segítek! 😉 Én szóltam! 😁🤟