Ma egy harcsa horgászatra tervezett orsó került az asztalomra. Egy igazi erőgép a Trabucco Exceed SW10000 orsója, nagyon jó anyagokból összerakva. A ház anyaga Al-Si-Cu-Mg ötvözetből készült, ami kellően erős, de ugyanakkor érezni, hogy a tervezésnél odafigyeltek arra, hogy ne egy betondarabot kelljen kézben tartani. 
Az orsó összsúlya (felzsinórozva) 900 gramm.
A dobemelő rendszer fogaskereke mangánbronzból készült, a tányérkerék és a csiga alumínium és karbon ötvözetéből. Az anyagok tartósságát mi sem bizonyítja jobban, hogy kopást szabad szemmel alig láttam az alkatrészeken. Ehhez természetesen a tíz darab golyóscsapágy is hozzájárul, amit a gyárban beleraktak. 






Az orsó gazdája már előzetesen figyelmeztetett, hogy bizony a szerkezet már „kapott az élettől” és nagyon kíváncsi a belsejére. Én is az voltam. Az orsó bontása előtt már éreztem, hogy a tányérkerék hézagolása szükséges lesz és a kenőanyag is megérett a cserére. Már egy lepusztult belsőt láttam magam előtt, de végül nagyon pozitívan csalódtam. Miután az alapos karbantartási munkafolyamatot elvégeztem és újra összeszerelésre került az orsó, ismét meglepődtem, hogy egy használt orsó mennyire szépen tud futni, csupán a jó anyaghasználatnak és a precíz beállításoknak köszönhetően. 

Gyanítom sok nagy hal van még ebben a tekerőben, műszakilag nem sok kifogásolni valót találtam rajta. 



Készítettem néhány képet, írtam is hozzájuk, nézzétek, olvassátok! 



Előre is köszönöm a megosztásokat! 




Az orsó bontásáról most nem készítettem fotókat. Sajnos idő hiányában nem terveztem, hogy írni fogok róla. Azonban bontás és az alkatrészek tisztítása után döntöttem úgy, hogy mégis megörökítem a munkálatokat. Van ez így. 😊

A rotor leszorító anya csapágyazott, a tengely egy danamid gyűrűben tud mozogni, így nem ér hozzá a csiga belsejéhez, szinte ellenállás nélkül tud mozogni.

A dobemelő kulissza két oldalról is golyóscsapágyakkal van megtámasztva, terhelés alatt ennek fontos szerepe van.

A tányérkerék. Az alumínium és karbon kompozícióján szinte alig látszik kopás. A tányérkerék tengelyén található egy „rugószerű” gyűrű, ami az egyik „biztonsági” visszaforgás gátló rendszert vezérli. (Erről később írok) Az is rögtön észrevehető, hogy a tányérkerék és a hajtókar csavarmenettel kapcsolódik egymáshoz. Ez a megoldás kotyogásmentes és a legmegbízhatóbb működés receptje.

A tűgörgős visszaforgás gátló a rotor felől nézve. Az egyetlen műanyag alkatrész az orsóban a tűgörgők háza, de ettől nem kell megijedni, elég masszív.

A visszaforgás gátló biztonsági rendszere egy „kilincses” megoldás. Mondhatni dupla biztonságban vagyunk, mert ha véletlenül megcsúszik a tűgörgős rendszer, akkor ez biztosan megfogja a csigát (ezáltal a rotort), így nem fordulhat elő hiba. Ezt a kilincset a tányérkerék tengelyén elhelyezett „rugó” vezérli, amit korábban már említettem.